כיצד מיצרים הצלחה גבוהה ?
כאשר אתה יודע בוודאות כי קיימים כלים שיאפשרו לך להצליח בחיים ב'גדול' לא תנסה להכיר אותם ולהשתמש בהם ? לא תנסה לנווט את חייך להישגים גבוהים ולהגשמה עצמית ? בדומה לשיטת הניווט הלוויני לכלי רכב (GPS), נבנו כלים שיסייעו לך לנווט את חייך להצלחה גבוהה יותר בעולמנו הגדול, המהיר והמורכב. בתכנית אימון מנהלי מכירות שנעשית יחד עם המרכז הישראלי לשיווק, אנחנו משתמשים בכלים המופיעים בסדרת מאמרים אלו.
הכלים הם מתחום ה COACHING – אימון אישי להצלחה במסגרות חייך השונות ובעבודתך
שאל את עצמך שלוש שאלות:
1. היכן אני נמצא היום?
2. לאן ברצוני להגיע?
3. מה אני מוכן לעשות בכדי להגיע לאן שאני רוצה להגיע?
בסדרה של 3 כתבות שיתפרסמו בניוזלטר של המרכז הישראלי לשיווק, תקבל כלים באמצעותם תוכל לנווט את חייך להישגים גבוהים ולהגשמה עצמית.
תנאי בסיסי מוקדם להצלחה גבוהה – קבלה עצמית
עליך להיות מוכן לקבל את עצמך כפי שאתה ואת המקום שבו אתה נמצא כרגע. היכולת לעשות שינוי או תזוזה כלשהם כרוכה בגילוי נכונות לספר לעצמך את האמת על עברך ולהאמין שאתה בסדר גמור כפי שאתה ברגע זה.
היכן אני נמצא היום? – בוא להכיר את האדם החשוב ביותר בחייך – אתה!.
הכר מה מניע אותך בפועל (ערכים פנימיים), מה אתה "מוכר" לסביבה (ערכים חיצוניים), מהם מכלול המשאבים האסטרטגיים העומדים לרשותך, ומה חוסם אותך בבואך להשיג מטרה נכספת בחייך.
ועכשיו, שלוש ארבע ולעבודה…
1. ערכים פנימיים – הערכים הפנימיים מביאים לידי ביטוי את "העקרונות" הפנימיים שלך, על פיהם אתה פועל היום. לדוגמה:
- ערכים המבטאים צרכים ומניעים אישיותיים, כגון: בטחון כלכלי, שליטה, חופש בחירה, משפחתיות, וכד'
- ערכים המבטאים תכונות אישיות, כגון: ותרנות, פרפקציוניזם, אומץ, בטחון עצמי, וכד'
- ערכים המבטאים יכולות וכישורים, כגון: יכולת ניתוח מצבים ואנשים, יצירתיות, יחסי אנוש, חברתיות, וכד'
- ערכים המבטאים עקרונות פעולה: חסכנות, תכנון, דייקנות, ספונטאניות, ריצוי אנשים, עמידה על דעתי, וכד'
הקדש 10 דקות ורשום את ערכיך הפנימיים (לפחות 20 ערכים המניעים אותך היום).
דרג את כל רשימת הערכים מהחשוב ביותר (יהיה במקום הראשון) ועד לערך שאינו חשוב כלל (יהיה במקום האחרון).
שלושת הערכים הראשונים הם המניעים אותך לפעולה. כל פעולה שתעשה שאינה מתיישבת עם אחד מהערכים הנ"ל, תביא אותך לתסכול ולאי שקט פנימי.
2. ערכים חיצוניים – עקרונות על פיהם אתה פועל כשאתה מנסה להשיג דברים שונים להם אתה זקוק מהסביבה. שאל את עצמך:
- מהו הגורם העיקרי המסביר את הצלחותיך עד כה?
- מהו לדעתך הגורם העיקרי למידה בה אתה מתקבל ע"י הסביבה?
- מהו הדבר החיובי התורם לתדמיתך בעיני אנשים?
- מהי תרומתך העיקרית לאנשים הנמצאים איתך בקשר שוטף?
תשובותיך לשאלות האלה היא למעשה ה"אסטרטגיה השיווקית" האישית שלך.
3. משאבים אסטרטגיים ,יכולות וכישורים – מהם המשאבים העומדים לרשותך כדי למנף את הצלחתך העתידית. רשום את מכלול המשאבים העומדים לרשותך, כגון:
- ידע והשכלה
- כישורים, מיומנויות, ויכולות ייחודיות
- תכונות ומאפיינים אישיותיים
- ניסיון
- קשרים
- משאבים נוספים/אחרים
דע כי רובנו משתמשים בחלק ממכלול המשאבים העומדים לרשותנו, והמשאבים בהם אנו משתמשים אינם בהכרח אלה המובילים להצלחתנו המרבית. בעצם, המשאבים בעלי פוטנציאל ההצלחה הרב ביותר עדיין לא באו לידי מימוש.
4. מהם חסמי ההצלחה שלי? – חסמי ההצלחה הם הגורמים המסבירים כמעט את כל הכישלונות שלך, כמו גם את אי ההצלחות במקומות בהם ניסית ולא הצלחת ברמה שרצית להצליח. שאל את עצמך:
- מהם הדברים שמבחינתך הכי נכון להרפות או להשתחרר מהם בחייך?
- מהם הדברים הפוגעים ביותר בביטחונך העצמי?
- מהם הדברים הפוגעים יותר מכל בתדמיתך בעיני אחרים?
- מה מסביר יותר מכל את כישלונותיך?
ערוך רשימה מדורגת של 3 – 5 החסמים המונעים ממך להצליח בגדול. מודעות לחסמים אילו תאפשר לך למצוא דרך לחיות איתם ולהתגבר עליהם.
עד כאן, הכנת מפה אישית הכוללת: מה מניע אותך בפועל (ערכים פנימיים), מה אתה "מוכר" לסביבה (ערכים חיצוניים), מהם מכלול המשאבים האסטרטגיים העומדים לרשותך, ומה חוסם אותך בבואך להשיג מטרה נכספת בחייך.
*המאמר נכתב ע"י ליא ליבוביץ – מאמנת אישית ועסקית (M.BA, B.Sc). ראש תחום "אימון יחידות בארגונים" באגוד הישראלי לקאוצ'ינג – איק"א. lealebo@zahav.net.il.