1. בדיקה מחודשת של כמות העובדים הנדרשת לצורך הנעת העסק מחדש – לא להחזיר ביום אחד את כל העובדים לפעילות. עובדים לא יעילים או כאלו שלא מייצרים עבורכם כסף, כדאי לבחון את חזרתם שוב (הביצועים העסקיים שהיו לפני משבר הקורונה לא יהיו דומים לאלו שבתקופתנו)
2. בניית תכנית עבודה מותאמת למצב הקיים הכוללת מבנה ארגוני, מערכת תפקידים, שיטות עבודה, ייעול תהליכים ומערכת יעדים לכל העובדים ולכל עובד בנפרד.
3. זהירות – היעדים בתקופתנו משתנים מיעדי מכירה ליעדי גביה – השוק מסוכן ויהיו לקוחות שכנראה לא יוכלו לשלם. נדרש לבחור את הלקוחות הפחות מסוכנים ולצמצם ימי אשראי. ניתוח תיקי הלקוחות ובניית מערכת יעדים מחודשת זה הכרח ולא המלצה.
4. הדבר החם הבא בתחומי המסחר, השירותים והתעשייה זה – מיזוגים ורכישות. נוצרות הזדמנויות רכישה מצוינות וכן חברות שמחפשות התייעלות מתמזגות עם חברות דומות להן ומקצצות משמעותית בעלות התפעולית, בכוח האדם, בהוצאות הקבועות ושומרות על היקף המכירות המשותף
5. הכשרות עובדים – החלטתם להחזיר לפעילות חלק מהעובדים, נדרש מכם להכין אותם לשוק תחרותי בעצמה חזקה יותר מבעבר. השוק מצטמצם, כולם רוצים את הלקוחות הטובים ביותר ולא מעוניינים לעשות עסקים עם לקוחות מסוכנים, הרכישות מצטמצמות והישרדות הספקים תהה על חשבון המתחרים שלהם. חשוב להכשיר את צוות המכירות ולשפר משמעותית את יכולות המכירה, לצד טיפול מנטלי תחרותי.
6. שינוי שיטות השיווק – לעסקים הממוקדים B2B – עסקים שמשווקים לעסקים, המדיה החברתית חלשה יותר בהשוואה לעסקים מתחום ה B2C (עסקים שמשווקים לפרטיים), ולכן ההתמקדות השיווקית הינה בבניית פלטפורמות שיתופי פעולה עם עסקים המשווקים מוצרים משלימים.
7. העולם הקמעונאי מקבל את הזעזוע הגדול ביותר, גם כך בשנים האחרונות נוצר שינוי "טעמים", וחלק מהצרכנים העדיפו לעשות את הרכישות שלהם באינטרנט, כרגע במשבר שנוצר וגם לאחריו, שיש עדיין פחד להיות כמה לקוחות באזור אחד, הנטייה לרכישה באינטרנט גדלה משמעותית. כדי להצדיק את המשך קיום העסק, מחובתם של בעלי החנויות לשלב אתר למסחר אלקטרוני יחד עם החנות הפיזית וליצור ללקוח חווית קניה חדשה ואינטראקטיבית.
דרור כהן, מנכ"ל המרכז הישראלי לשיווק. מוזמנים להיעזר בנו לכל שאלה