15 השינויים בהתנהגות צרכנים לשנת 2025
השינויים בהתנהגות צרכנים – במהלך השנים האחרונות, מומחי ייעוץ שיווקי שמו לב לכמה שינויים משמעותיים באופן שבו צרכנים מתנהגים בעת קבלת החלטות רכישה. השינויים המונעים על ידי גורמים כמו התקדמות טכנולוגית וערכים חברתיים, אילצו מומחי ייעוץ שיווקי לחשוב מחדש על גישות השיווק כדי לספק טוב יותר צורכי הלקוחות ולייצר הגדלת המכירות.
במאמר זה נציין כמה מהשינויים בהתנהגות צרכנים וכיצד הם מעצבים מחדש אסטרטגיות שיווק בתעשיות השונות.
1. השקעה גוברת בחוויות ובפינוקים
נטייה של לקוחות להשקיע את זמנם וכספם בחוויות ובפינוקים. העולם הדיגיטלי ובעיקר המדיות החברתיות מתפתח בכיוון יצירת חוויות שישאירו את הגולשים כמה שיותר זמן גלישה באותה המדיה. הבינה המלאכותית פתחה התאמה אישית ומאפשרת מענה מותאם לשפה ולצרכים של הגולש. בשנת 2025 המותגים שמשקיעים בבניית חוויות אישיות בזמן אמת הם אלו שינצחו.
2. העדפת תכנים פחות ערוכים
בהשוואה לחומרים ערוכים ומופקים מאוד, תוכן ממכשירים סלולריים מייצר כעת מעורבות גבוהה משמעותית בהשוואה לתכנים ערוכים היטב. הInstagram , שפעם העדיפה תוכן מלוטש וערוך, מקדמת כעת סרטונים קצרים מהמדיה, דרך הסלולר וללא עריכה.
3. התקשרות עם מותגים
צרכנים משתוקקים לקשר עם מותגים ומתחברים רגשית למנהלי הארגונים. כתוצאה מכך, המשווקים נאלצו להתרחק מקמפיינים מונעי מוצרים ותכונות ובמקום זאת להתמקד בסיפור סיפורים (Storytelling). התמקדות בסיפור כרוך בקידום ערכי ליבה, אמונות מותג והאנשים שמאחורי החברה כדי לבנות אמון וליצור קשר אמיתי.
אחד השינויים הגדולים בהתנהגות צרכנים הוא הדרישה לאותנטיות. צרכנים מחפשים כעת מותגים אמיתיים ושקופים המשקפים את הערכים שלהם.
4. חוסר נאמנות למותגים ולקמעונאים
בשנים האחרונות חלה ירידה משמעותית בנאמנות הצרכנים למותגים ולקמעונאים ספציפיים. ה Covid האיץ את המגמה, מכיוון שרבים סבלו מהכנסות מופחתות ופחות בקרו בעסקים קמעונאים האהובים עליהם וגם המסחר האלקטרוני האיץ את המגמה הזו.
5. טווח קשר קצרים יותר
טווחי תשומת הלב של הצרכנים התקצרו במהלך השנים, מה שאומר שמומחי ייעוץ שיווקי חייבים להיות טובים יותר בלמשוך צופים בשלוש עד חמש השניות הראשונות לפני שהם מאבדים אותם. ולכן הם חייבים גם להפוך את התוכנים לתמציתיים יותר ולספק את הסרטונים שלהם תוך 90 שניות או פחות כדי לשמור על הצופים מעורבים ולהיות בעלי הסיכוי הטוב ביותר שהם יצפו בתוכן לאורך כל הדרך.
6. שילוב בין החיים האישיים והעסקיים
מכיוון שצרכנים בוחרים לשלב את חייהם האישיים והעסקיים, מותגים מבקשים להתחבר אליהם בכל הערוצים שבהם הם משתמשים – אישיים ומקצועיים כאחד. כדי להשיג זאת, הם מקשרים נתונים אישיים לנתונים עסקיים וכתוצאה מכך מקבלים תצוגה מלאה פרופיל הלקוחות הפוטנציאליים שלהם. זה מניב טווח הגעה משופר, התאמה אישית וקמפיינים דיגיטליים יעילים יותר.
7. מהדקים את הארנק
הצרכנים מהדקים את הארנק שלהם ולא ממהרים להוציא כסף בשנים האחרונות. האינפלציה גבתה מחיר. כדי להסתגל, משווקים צריכים לחפור עמוק יותר כדי להבין את נקודות הכאב, הערכים והרצונות של קהל היעד שלהם.
8. סומכים יותר על צרכנים אחרים מאשר על אנשי מכירות
הכוח של ביקורות צרכנים והשימוש בתוכן שנוצר על ידי צרכנים הפך להיות כלי מכירתי חזק. לקוחות משתוקקים לאותנטיות, וכתוצאה מכך, הם נוטים פחות לקחת את מה שהמותגים אומרים כערך נקוב. במקום זאת, הם מסתמכים על ביקורות מצרכנים אחרים וסרטונים חיים במדיה החברתית של אנשים המשתמשים במוצרים. אסטרטגיות נאלצו לעבור כדי לפנות ל"משפיעים" ולקדם את התוכן הזה.
על פי מחקר "Shopping Pulse" של Klarna, למשפיענים יש השפעת רכישה גדולה יותר מאשר לקמעונאים על צרכני דור ה Z.
9. צרכנים דורשים תוצאות מהירות
במקום משפכי מכירה ארוכים, צרכנים רוצים להיות מסוגלים לראות מוצר שהם אוהבים במדיה החברתית ולקנות אותו בצורה חלקה – לעתים קרובות אפילו בלי לעזוב את הפלטפורמה.
10. הצרכנים מצפים לאפשרויות תשלום מרובות
אנשים שעושים קניות מקוונות, מצפים למבחר רחב של אפשרויות תשלום שונות מקמעונאים. זה כולל מתן דרכים שונות לתשלום (כמו קבלת אשראי, חיוב ו-PayPal). אבל גם את היכולת לדחות תשלומים לאורך זמן. תעשיית "קנה עכשיו, שלם מאוחר יותר" (BNPL) צומחת לצד הצמיחה הכללית במסחר האלקטרוני בכללותו.
11. מסירה מהירה
במהלך השנים האחרונות, ראינו זינוק במוצרים המועברים עד הבית. כולל מוצרים שנרכשו באופן מסורתי רק בחנות. 82% מהצרכנים נוטים יותר לקנות מקמעונאי שמציע משלוח באותו יום ולכן עסקים קטנים יותר בוחרים לשתף פעולה עם חברות לוגיסטיקה כדי להתחרות בשחקנים הגדולים כמו אמזון. באיטליה, רשתות קרפור וגלובו שיתפו פעולה כדי להציע שירות משלוחים של חצי שעה .
12. צרכנים בעולם נרשמים ליותר שירותים חודשיים
שוק המנויים בעולם הכולל שווה כעת כ-3 טריליון דולר. 86% מהצרכנים בארה"ב נרשמים באופן פעיל לשירות כלשהו . ערך הזמנת המנוי הממוצע עולה משנה לשנה במספר ענפים פופולריים, כולל יופי וטיפוח אישי (עלייה של 15%), מזון ומשקאות (10%) ובריאות ואיכות חיים (6%). צמיחה זו נובעת בעיקר מהעובדה שצרכנים פתוחים יותר מתמיד להירשם למוצרים ושירותים חודשיים. מאמזון פריים, נטפליקס ועד מגוון רחב של מוצרי
13. צרכנים מוציאים יותר על חיות המחמד שלהם
שוק רהיטי חיות המחמד העולמי לבדו שווה 1.74 מיליארד דולר. בעלי חיות מחמד מוכנים כעת יותר מתמיד להוציא כספים גדולים כדי להגביר את איכות החיים של חיות המחמד שלהם. לדוגמה, CBD לכלבים, מזון אורגני לחתולים ופרוביוטיקה לחיות מחמד. לא משנה מה המוצר, אם זה ישמח את חיות המחמד שלהם, סביר להניח שתהיה קבוצה של בעלים שיקנו אותו.
14. הבית הופך למרכז
המבוגר הממוצע בצפון אמריקה מבלה 90% מזמנו בתוך הבית . והעלייה בכמות האנשים שמבצעים עבודה מהבית, חלק גדול מהזמן מבלה הצרכן הפוטנציאלי בתוך אותן ארבע קירות. החיים והעבודה בבית כבר מתחילים לשנות את התנהגות הצרכנים במגוון דרכים. לדוגמה, יש ביקוש גובר למכשירי ניקוי בית חכם, שירותי טק הווי וטיפולי ספא בבית.
15. הגדרה חדשה של יופי
המותגים חייבים להבין מה הצרכנים מגדירים יפה, מכיוון שזה משפיע על כל דבר בפרסום, החל מבחירת הדגמים לפרסומות ועד למוצרים שאנשים בוחרים לקנות. ההגדרה של יופי משתנה ככל שהצרכנים דוחפים לגיוון והכלה. קונים רבים מגיבים בחיוב למודעות הכוללות אנשים עם מוגבלויות, אנשים בגדלים שונים של גוף ואנשים עם מגוון תכונות פיזיות. מצד שני, הצרכנים מגיבים בשלילה ודוחים מותגים שדוחפים הגדרה "מסורתית" ספציפית של יופי.
בהצלחה לכולם ושנת עסקים 2025 מוצלחת
המרכז הישראלי לשיווק מומחים בתהליכי ייעוץ שיווקי להגדלת המכירות.