השוק הישראלי שמתאפיין בעיקר בכ 95% עסקים קטנים, נעזר ביועצים מומחים בתחומי ייעוץ עסקי שיווקי, בשוק ללא חסמי כניסה של ידע, ניסיון או השכלה ספציפית, כך שיש יותר ספקי שירות ופחות ידע. מאמר זה סוקר מחקרים אודות מגמות בתעשיית ייעוץ עסקי שיווקי עבור חברות הייעוץ בעולם והמיקוד שלהן לשנת 2023 ולשנים הבאות.
הפריחה העולמית של חברות יעוץ עסקי ושיווקי והתפתחות הטכנולוגיה מחייבת אותן להתמקד בחמשת המגמות הבאות :
התרחבות של ה Metaverse
האבולוציה הבאה של עולם האינטרנט הוא ה Metaverse המשנה את המצב הקיים בטכנולוגיה העסקית וניהולית בחברות וארגונים. ה Metaverse מאפשר למנהלים: ניהול איכותי של הלקוחות, ניהול עובדים, מערכת התפעול מתקדמות, ניהול מלאים, ניהול המוצרים והשירותים, ניתוח זרימת העבודה ותהליכי הבקרה. באמצעות מערכות Metaverse ניתן לאפשר לעובדים לעבוד מכל מקום בעולם.
אז למה ייעוץ עסקי שיווקי נדרש להתמקד ב Metaverse ?
החברות הגדולות צועדות לכיוון בניה ושימוש במערכות Metaverse מותאמות לצורכיהן ופעילויות ייעוץ עסקי שיווקי של אותן חברות ייעוץ שננקטות היום יעצבו את תכנון מערכות ה Metaverse של המחר. החברות הגדולות כנראה שלא יחסכו במשאבים לזיהוי ורכישת הכלים והמיומנויות הנדרשות כדי להניע את הצלחת Metaverse.
הרחבת פתרונות מבוססי ענן
חלק גדול מהחברות בעולם מציעות לעובדיהן אפשרויות של עבודה היברידית, נתון המגדיל משמעותית את הביקוש לפתרונות מבוססי ענן גמישים המאפשרים לארגונים וחברות לבנות תהליכים עסקיים בענן ולמקסם את פתרונות האחסון, ניתוח הנתונים, הבקרה ולפעול בצורה יעילה ותחרותית.
התחזיות של חברת היעוץ העולמית Deloitte מצביעות ששווי השוק של הענן עשוי להיות 60 מיליארד דולר ב-5 השנים הבאות. יישומי ענן מותאמים לאחרונה בצורה מודולרית במקום יצירה פנימית, מכיוון שהמפתחים מתמקדים בחבילת פתרונות וממשקי API המוגדרים מראש עבור פתרונות ענן לעסקים.
מה זה אומר עבור עולם ייעוץ עסקי שיווקי ?
מגמת הרחבת פתרונות מבוססי ענן מחייבות את היועצים להבין ולרכוש הכשרות נוספות בשימוש ואימוץ טכנולוגיות מבוססות ענן.
התמקדות בבינה מלאכותית ודיגיטציה
הנטייה של חברות רבות להרחיב את השימוש בטכנולוגיות מתקדמות ודיגיטציה לצד הצורך של חברות יועצים לייעל את כלי העבודה שהן מספקות ללקוחותיהן יוצרת מינוף משמעותי לתחום הבינה המלאכותית ולאוטומציה של תהליכים ידניים ומונוטוניים. חברת הייעוץ העולמית Deloitte השיקה לאחרונה מרכז פיתוח של פתרונות AI בשם Deloitte for AI Computing, כדי להאיץ פתרונות פיתוח עבור לקוחותיהם.
חברות בתחום ייעוץ עסקי שיווקי בעולם נחשפו לדחף מתמשך מלקוחותיהן לדיגיטציה של תהליכי עבודה, תהליכי שיווק, שיתוף נתונים ותובנות נכונות בתהליכי העבודה והשיווק. בסקר של חברת גרטנר, ארגונים המקדמים שיתוף נתונים ותובנות ישיגו ביצועים משודרגים בהשוואה למתחרים ברוב המדדים העסקיים בשנת 2023. חברת היעוץ Ernst & Young השקיע 1.5 מיליארד דולר כחלק מהשינוי הדיגיטאלי לאיכות ביקורת פרויקטים של חדשנות, פתרונות טכנולוגיים מתקדמים ושיתופי פעולה אסטרטגיים.
מה זה אומר עבור עולם ייעוץ עסקי שיווקי ?
חברות ייעוץ עסקי שיווקי ידרשו להעסיק בצוותי הליווי שלהן יועצים אנליסטים לניתוח זרימת המידע ותהליכים משופרים של קבלת החלטות, כדי לספק ללקוחותיהן שירות יעיל ואיכותי יותר. מגמה זו רק תתעצם ב 2023 ותגדיל את הביקוש ליועצים המתמחים באוטומציה, בבינה מלאכותית וטרנספורמציה דיגיטלית.
עמידה בקיימות
על רקע דאגות האקלים העולם כולו, צרכנים, משקיעים וארגונים גדולים (בעיקר תעשייתיים), מחפשים פתרונות ומודלים עסקיים ידידותיים לסביבה. כתוצאה מכך יש פניה של חברות ליועצים מומחים מתחום ה ESG שנמצא במסלול צמיחה של 17% משנה לשנה בשלושת השנים האחרונות.
מה זה אומר עבור עולם ייעוץ עסקי שיווקי ?
בעקבות פסגת COP27, יש צפי ב 2023 להכנסת חוקים ותקנות שיאכפו עסקים לעבוד באנרגיה ירוקה ובצורה ידידותית לסביבה. ההערכה היא שיועצים העוסקים בעיקר בליווי חברות יצור, ידרשו להכשרות נוספת על הכללים המשתנים, החוקים והתקנות הסביבתיים עבור לקוחותיהם, בנוף הרגולטורי הסביבתי המשתנה.
DE&I – גיוון, שוויון והכלה
המגמה החדשה בעולם העסקים DE&I, מדברת על כך שארגונים רבים פועלים על מנת ליצור סביבה מסבירת פנים עבור אנשים בעלי זהויות פחות פריבילגיות.
גיוון – אנשים שונים עם מאפיינים שונים (גזע, מגדר, מוגבלות, נטייה מינית, דת) פועלים במשותף בקבוצת עבודה, מחלקה, אגף או הנהלה.
שוויון – הזדמנות שווה, יחס הוגן וגישה אחידה לכל העובדים על פי כישוריהם האישיים ולא על פי הגיוון המגדרי.
הכלה – בניית סביבת עבודה שבה כל עובד מרגיש רצוי, מוערך, נתמך ומכובד ויכול להשתתף ולשתף באופן מלא בכל פעילות הקשורה לעבודתו.
מה זה אומר עבור עולם ייעוץ עסקי שיווקי ?
חברות הייעוץ חייבות להטמיע תהליכים ויוזמות מתחום ה DE&I כחלק מפעילות ליווי הארגונים שם מבצעים.
לסיכום
תעשיית ייעוץ עסקי שיווקי תמשיך לצמוח גם בשנת 2023 בעיקר בתחומי היעוץ המתפתחים והמתחדשים הממוקדים בדיגיטציה, פתרונות ענן ו Metaverse, יועצים עסקיים חייבים לפתח יכולות ולרכוש ידע נוסף בתחומים אלו.
הכותב, דרור כהן מנכ"ל חברת המרכז הישראלי לשיווק מומחים ב ייעוץ עסקי שיווקי להגדלת המכירות בארגונים וחברות מובילים במשק הישראלי.