דף הבית כללי טרנדים בקד"מ – חלק ראשון

טרנדים בקד"מ – חלק ראשון

שלי רוקח, בעלת חברת הקד"מ 'הגלויה של שלי' ומי שחתומה על שיקום כבודה של הגלויה עם הופעת ה-SMS והמייל, יכולה בנקל להיכנס לראש רשימת הנוסע המתמיד בכל חברת תעופה בעולם. ככה זה כשאתה בקשר עם 24 מדינות, שחברות בארגון 'ברית חברות הגלויות' (IFA).

אחת לשנה נפגשים נציגים מהמדינות הללו, כל שנה במדינה אחרת, וכל אחד בתורו מציג את הטרנדים השיווקיים החמים במדינה שלו נכון לאותה עת. יחד הם עושים סיעור מוחות טרנס אטלנטי, בוחנים מגמות שיווקיות בענף ומציפים את ה'היי-לייטס' של הקד"מ מכל העולם.

השנה, מגלה רוקח בראיון לחדשות 'מפיק', יתקיים המפגש הזה בישראל. דווקא כאן, במדינה שבה חלוקות הדעות על כל דבר, לרבות על קיומם של טרנדים שיווקיים אפקטיביים ושמרנות הלקוחות בנושא אם ישנה, דווקא מישראל אמורים לצאת הרעיונות הנועזים, החדשניים, לטרנדים השיווקיים שיובילו את הענף בעולם – ואולי גם כאן – בשנת 2009.

אבל רוקח לא 'משתגעת' על המילה 'טרנד'. "אני לא אוהבת אותה", היא מודה, "זה משהו זמני ובגלל זה הוא לא נכון לטיפול. כשאתה מטפל בלקוח אתה צריך להסתכל בטווח הארוך ולא בקצר. אני מעדיפה להחליף את המילה הזאת בביטוי יצירתי כמו 'באזז', כאשרהמטרה היא שהבאזז לא ייגמר. אתה מחליט מתי אתה מקפיץ אותו למעלה ומתי אתה עוצר אותו מעצמו".

"אני לא מאמין בקמפיין טרנדי", מסכים ערן יורן, סמנכ"ל הקריאייטיב בחברת 'לעומק התודעה'. "אין חיה כזו. יש עבודה קשה מקצועית ומאומצת שנעשית בשיתוף פעולה מלא עם הלקוח. אני מאמין שפעילות טובה וקמפיינים חזקים וקריאטיבים ייצרו את הבאז הנכון ויולידו טרנדים. הטרנד בעיני הוא התוצאה של פעילות מוצלחת. מניסיוני כאיש קריאטיב אני יכול לספר שבכל המקרים בהם ניסינו לייצר פרסים נכשלנו. אבל במקומות בהם הפרסים לא היוו שיקול ופשוט עשינו עבודה מצויינת, הפרסים הגיעו. עם טרנדים המשוואה נראית לי דומה".

"התפקיד שלי זה ליצור טרנדים, וזה לא יומרני"

"אני חושב שקודם כל צריך להגדיר מה זה טרנד", סבור יורן. "בעיני זה סוג של פעילות, חוויה, צריכה או שילוב בינהם שאתה, כצרכן, מרגיש שהם הדבר הנכון לעשות אותו עכשיו. כמו לדוגמא לשים את הצמיד הצהוב של לאנס אמסטרונג. זה היה טרנד שהובילה נייקי והוא נגמר. טרנד יכול להיות מיובא, או פרי רעיון מקורי של האנשים במשרד. לענות על מה מבוסס טרנד, זו התשובה שכל התעשייה מחכה לה. אני חושב שטרנד מבוסס על היכולת להפעיל ריפלקס של קהל המטרה. אם אתה מצליח לזהות את הנקודה בה צריך לגעת בקהל המטרה, הריפלקס יהיה טרנד והתגובה תהיה צחוק מתגלגל כל הדרך אל הבנק".

להערכתו של יורן, טרנד מוצלח יחזיק מעמד בין שבועות ספורים למספר שנים, תלוי בטיבו ועומקו. במילים אחרות, הזמן הוא פקטור משני ביחס למרכיבי ההצלחה האחרים של הטרנד.

הגם שרוקח מנהלת יחסים אמביוולנטיים עם המונח השחוק הזה, אין לה שום בעיה להכריז בגוף ראשון ש"התפקיד שלנו זה לבנות אותו. אנחנו יוצרים טרנדים. זה התפקיד שלי. זה לא יומרני. כשאתה עובד מול קהלי יעד מוגדרים אתה חייב להתאים את עצמך לאופי החיים שלהם. אנחנו משתלבים בחוויה ולא יוצרים אותה. אנחנו לא מייצרים קד"מים שגורמים לאנשים להגיע למקום מסויים ולהשתתף בחוויה. אנחנו באים למקומות שהם נמצאים ומעשירים את החוויה שלהם".

חלק ב' של 'טרנדים בשיווק'- במגזין הבא של עושים שיווק

יוסי חטב – הינו עורך פורטל הקד"מ של ישראל – "מפיק" המספק מידע בנושאים : אירועים, תערוכות וקד"מ ברשת. אתר אינטרנט:

רוצים לדבר איתנו? אנחנו פה

נא מלאו את הפרטים הבאים ואחד מנציגנו יחזור אליכם בהקדם