דף הבית שיווק ואסטרטגיה המיתוג כבסיס לפעילות שיווקית

המיתוג כבסיס לפעילות שיווקית

אישה מקלידה על המחשב וביד השניה על צג הטלפון הנייד

כיצד המיתוג משמש בסיס לפעילות השיווק ?

המיתוג כבסיס לפעילות שיווקית מהווה את האריזה העוטפת וסמלי המסחר של המוצר או השירות שלכם וקובעת את זהותו, אישיותו והאטרקטיביות שלו. בפעולת המיתוג Branding אנו קובעים את סימני הזיהוי החיצוניים של המוצר או השירות המבדילים אותו ממתחריו כגון : לוגו, סלוגן (הסיסמא של המוצר), צבעי הפרסום, הלוגו, האתר והפונטים שנשתמש בהם.

חברות וארגונים רבים ממקדים מאמצי שיווק ופרסום ללא שימת לב ודגש על תהליך המיתוג של ארגונם כבסיס חשוב בפעילות השיווקית. הבעיה המרכזית של רוב בעלי העסקים וחלק מספקי שירותי ייעוץ שיווקי היא ההגדרה של המיתוג כתהליך המספק למוצר סטאטוס במערכת התפיסתית של הלקוח, זהו "מיצוב" ולא "מיתוג"

אחד הדברים החשובים בתהליך המיתוג הוא אחידות המסר. ככל שהמסר יהיה אחיד במלל המוצג ובסגנון העיצוב שלו מדיה הכתובה והאלקטרוניות, כך מדד ההיזכרות של הלקוחות (מהירות זיהוי המוצר/שירות וזמן הזיכרון של הלקוח את המסר מסיום קמפיין פרסום) יהיה גבוה יותר.

באסטרטגיית המיתוג אנו חייבים לבחור מה למתג. ניתן למתג את החברה / הארגון המנוהל על ידנו כגון קוקה קולה בתחום המשקאות או אישיות המנהלת ארגון לדוגמא רני רהב בתחום יחסי הציבור. ישנם חברות שבוחרות למתג מוצר או ליין מוצרים כמו יפאורה שמציבה המשקה ספרינג בפרונט וישנם ארגונים שמדגישים שירות או שיטת עבודה.

בתהליך המיתוג יש משמעות לצבעים שנבחר להשתמש בהם בלוגו, באתר ובפרסום כחלק ממכלול המסרים והמידע שאנו מעוניינים להעביר ללקוח הפוטנציאלי ובהנחה שצבעים אלו מלווים אותנו ברוב חיי החברה המוצר או השירות. מרק גובה בספרו מיתוג רגשי כותב שבכוחם של הצבעים לעורר תגובות מסוימות במערכת העצבים המרכזית ובתאים האפורים במוח. ברגע הגירוי, יכולים הצבעים להפעיל מחשבות, זיכרונות ומצבי מודעות ובכך להגביר את יכולתו של הצרכן לעבד מידע.

אדום הוא הצבע המעורר ביותר והוא מושך את העין מהר יותר מכל צבע אחר לעומתו הצבע הכחול מסוגל להוריד לחץ דם, להרגיע ולהאט דופק ונשימה, כחול בהיר משרה רוגע וכהה משדר אמינות. הצבע הצהוב הוא הבהיר ביותר שעדיין מושך תשומת לב ולכן בעזרתו אנו מסמנים חפצים כדי להבליטם. כתום מסמל ידידות וכנראה שבגלל נתון זה נבחר השם והצבע אורנג' לענקית הסלולר וסגול דינמיות ותנועה. אפור נתפש כצבע מקצועי ומשדר רצינות ומקצועיות והירוק כמחובר לטבע. בחירת הצבע הנכון תתבצע רק לאחר בדיקה קפדנית של הלקוחות הפוטנציאליים והמסר המוצג להם.

גם הלוגו מעביר מסרים חשובים בתהליך זהותו של המוצר, החברה או השירות. העיקרון החשוב ביותר בבחירת לוגו הוא הפשטות וקלות המסר המועבר בו. אם זאת כדאי להציג יצירתיות ומחשבה בבניית הלוגו ולא "סתם" שם החברה וסלוגן מתחתיו כלוגו. מומלץ שהמסר הכתוב בלוגו יהיה בגופן ייחודי, השימוש בצבעים יתבצע בשני צבעים בלבד, תמונה איננה יכולה לשמש כלוגו והסלוגן יכול להיות חלק בלתי נפרד ממנו. סמל מרובע מעביר מסר של מסגרות ברורות וחדות ואילו לוגו מעוגל דינמיות.

גם בכרטיס הביכור יש להימנע מטעיות. הכרטיס חייב להיות המשך של המסרים שבנינו עד כה, האתר, הלוגו, הסלוגן, המוצר או השירות. כרטיס ביקור שנראה כמו פרוספקט – ריבוי מסרים ופעילויות שהחברה עושה מעבד את החיבור שלו ללקוח הפוטנציאלי. בכרטיס חייב להיות לוגו וסלוגן, שם בעל הכרטיס, תפקידו ופרטי ההתקשרות עמו (לרבות אתר) ובעובי נייר שמכבד את הכרטיס. ישנם כרטיסי ביקור שמעבירים ללקוח מסר "אני עסק קטן, אל תתייחס עלי", אילו כרטיסים שאין עליהם כתובת או מצוין שם כתובת של דירה, אין טלפון נייח אלא נייד בלבד, המייל שלהם חינמי hotmail, yahoo  או walla ולא עם דומיין של החברה, הלוגו נעשה בצורה עצמאית עם כלי אופיס שבמחשב ולא מצוין בכרטיס שם של אתר שניתן לפנות אילו.

לסיכום

פעילות שיווקית ופרסומית יעילה חייבת להתבצע רק לאחר תהליך מיתוג ויצירת זהות לארגון או לחברה ובמטרה לחבר את הלקוח הפוטנציאלי למוצר המשווק. תהליך מיתוג איכותי מתבצע מיד עם הקמת החברה וכחלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה השיווקית שלה.

בהצלחה לכולם.

הכותב דרור כהן, מנכ"ל חברת מומחים המרכז הישראלי לשיווק, מומחים בתהליכי ייעוץ שיווקי להגדלת המכירות.

רוצים לדבר איתנו? אנחנו פה

נא מלאו את הפרטים הבאים ואחד מנציגנו יחזור אליכם בהקדם