דף הבית שיווק ואסטרטגיה אסטרטגיית שיווק בשווקים משתנים בקצב מהיר

אסטרטגיית שיווק בשווקים משתנים בקצב מהיר

אדם עומד בשמיים על גרף עם מגמת עליה
גרף במגמת עליה

אסטרטגיית שיווק בשווקים משתנים מושפעת מקצב החיים המתנהלים כיום בקצב שונה, מהיר יותר. התקשורת מתקדמת כל העת, בכל ההיבטים והופכת למהירה יותר מתמיד ובמקביל יכולותיה מתרחבים בקצב מסחרר. בעקבות השינויים האלה,  מקצועות מסורתיים הולכים ונעלמים. השווקים המשתנים מחייבים הסתגלות מהירה שכן, סטייה קטנה מהדרך, יצירת פיגור קטן, מכל סיבה שהיא ואתם כבר מחוץ למשחק

הדבר דומה לריצת מרתון, אתה נמצא בקו הזינוק עם כל האצנים הראשונים, אבל דריכה על אבן קטנה שיוצרת עיכוב, שניות קריטיות הולכות  לאיבוד ואתה מחוץ למרתון, מחוץ למשחק. אם נדמה את ריצת המרתון למרוץ בעולם העסקים. הרי לעסק אין את הפריווילגיה למעוד מאבן קטנה, ולעבור לסוף התור כי משם קשה מאוד לחזור ולהתאושש חזרה. הארגון צריך להיות ערוך היטב מבחינה שיווקית לכל השינויים השונים ולא להישאר מאחור.

החוסן של הארגון כחלק מהאסטרטגיה

חוסנו של ארגון נמדד בין היתר: ברמת איכות המוצר, במיוחדות שלו, בשרות יעיל, ביכולתו למכור במחיר סביר, בשימוש ביכולותיו הקוגניטיביות לשדרוגים שונים, יצירתיות, התייעלות מערך  הלוגיסטיקה במטרה להישאר עם רווח הוגן.  כל זאת ממצב את העסק במקום טוב וגבוה, באופן שכדאי לקנות ממנו ולעשות איתו עסקים. המיצוב מביא לשיפור ביצועי במערך השיווק והמכירות של העסק, כאשר עלות השינוי לארגון, אין עלות או לכל היותר עלות מינימלית. הארגון עושה שימוש במשאבים הקיימים שלו, בכוח האדם הנוכח בעסק וכך בשינוי התפיסה בניהול השיווק נעשה חסכוני, יעיל ורווחי יותר.

היכולות של הארגון להתמודדות בשווקים משתנים

במספר פעולות ניתן להעלות את תפוקת הארגון ליכולות יוצאות דופן, ולעליית רווחים של מאות אחוזים.  היכולות הללו, מכשירות את הארגון להתמודדות  בשווקים המשתנים.

  • טיפוח ההון האנושי – יצירת בסיס חזק ואיתן של הון אנושי בארגון, עם יכולות לגמישות וזמינות לשינויים. יש להעביר את המועמד לתפקיד בחינת התאמה לתפקידו המסוים, לפי הגדרת הארגון.
  • הדרכה להעצמת העובד לניהול כלכלי משפחתי במסגרת זו, חובה לקיים לימוד משותף עם בת הזוג של העובד, כיצד לנהל את העסק המשותף החשוב שלהם, את משפחתם. עובד מנצל רק כ- 20% מיכולותיו כאשר הוא מוצף בטרדות כלכליות הנובעות מחוסר בדיאלוג הזוגי במשפחה והיעדר ידע לניהול פיננסי נכון. הכשרת העובד בניהול הכלכלי בהווה ובעתיד של משפחתו נותנת ערך מוסף גדול לעובד,  ומגדילה את ניצול יכולותיו בארגון לכ – 80% מיכולותיו.
  • הכשרה מקצועית – הכשרת העובד לתפקידו המסוים והייחודי, בלימוד חיצוני מתאים. כאשר קיימת חשיבות עליונה, בהדרכה שוטפת ולימוד גם בתוך הארגון. צריכה להיות התייחסות להכשרת ההון האנושי והעלאת רמתו המקצועית כחלק קבוע בהתנהלות הארגון.
  • ניהול זמן – ללמד איך לנהל בצורה יעילה את שעות העבודה בארגון  על ידי ניהול זמן. לא לעסוק בדברים שוליים, אלא לעסוק בדברים החשובים וגם אותם יש לבצע בסדר עדיפות הרצוי לארגון.
  • שינוי מחלקתי – שימוש ביכולות הקוגניטיביות בנושא הייחודי, של כל מחלקה.  אפשר ורצוי לפרוץ נהלים קבועים, לבדוק גם המצאות הנראות על פניו דמיוניות. הכיוון הוא: ביצועים גבוהים, יצירתיות, איכות, תפוקה, עמידה בזמנים, הקטנת המלאים לפני היצור, הקטנת מלאים אחרי היצור כל זה בחשיבה "מחוץ לקופסא".
  • ליווי מקצועי – לכל מחלקה יש לצרף חשב מלווה קבוע כחלק מהצוות לשם מעקב צמוד בכל התהליכים השיווקיים.

 שימו לב!  הצלחה של כל מחלקה בנפרד עדין אינה הצלחה!  הצלחה היא רק ריכוז וחיבור ההצלחות של כל המחלקות ביחד ויצירת אסטרטגיית שיווק יעילה המתאימה לשווקים המשתנים במהירות בעת החדשה.

כיצד בונים אסטרטגיית שיווק בשווקים משתנים ?

תכנון השיווק מתחיל בשלב הראשון מהלקוחות הקבועים זה יותר קל ונגיש לפעולה, בשלב השני פונים ללקוחות חדשים.

בניית תכנית שיווק עם לקוחות קבועים נעשית באופן הבא: אנשי השיווק של הארגון נפגשים עם הלקוחות, מבקשים מהלקוח סקירה על מהלכי השיווק של העונה הקודמת, היתרונות שהיו להם בעונה, החסרונות והדרכים להתגבר עליהם, בוחנים איך היה מצב תזרים המזומנים, מבקשים הצעות מהלקוח לשיפור התזרים, מכאן נבדקות האפשרויות להתמודדות עם המתחרים, האפשרויות שלהם להגדיל את היקף המכירות, ולבסוף בודקים כיצד הארגון יכול לעזור להם לחסוך בהוצאות ולהגדיל את היקף הקניות מהארגון.

 בסיום התהליך: מחלקות השיווק והמכירות עורכות את הפרוטוקולים שלישיבות עם הלקוחות. מוסיפות את תגובתם לפרוטוקול של הישיבה, מציעות דרכים לשינויים בתוך הארגון. הסיכומים מועברים לכל ראשי האגפים בארגון.

 ראשי האגפים מצרפים את דעתם ומה ביכולתם לבצע בטווח קרוב ואז קובעים ישיבה להכנת טיוטה ראשונה לאסטרטגית השיווק של הארגון.

 ההצלחה היא של כל הארגון כגוף בעל אמינות וחוסן כלכלי. ארגון חכם נעשה רווחי ויעיל בתכנון שיווקי נכון – ללא עלות כספית! חשוב להיות מוכנים לפני שיוצאים מהמרוץ!

הכותב יגאל קורן, יועץ שיווקי לניהול בכיר, מפתח שיטת "ההצלחה המודולארית" המאפשרת להפוך ארגונים למצליחים ורווחיים בכמה צעדים פשוטים .

רוצים לדבר איתנו? אנחנו פה

נא מלאו את הפרטים הבאים ואחד מנציגנו יחזור אליכם בהקדם