דף הבית כללי כיצד מודדים הצלחה של משרד יחסי ציבור?

כיצד מודדים הצלחה של משרד יחסי ציבור?

אחת השאלות שאני תמיד, אבל, תמיד, מחכה להן אחרי שאני מצמיד את תגית המחיר לפעילות יחסי הציבור שפרסתי בפני המנכ"ל/סמנכ"ל שיווק/מנהל מרקום, היא: "אבל, איך נדע שהעסק באמת עובד"? או, בגירסה המתקדמת יותר: "איך נמדוד את ההצלחה שלכם?". התרגלנו, וגם פיתחנו סט של תשובות די מניחות את הדעת (או, כך לפחות אנו חושבים). "או.קיי, הבנו", מקשים הלקוחות, "אנו יכולים לראות את התוצאות של הפעילות שלכם בעיתונים, ברדיו ובטלויזיה ואפילו מאמינים שאתם יכולים למדוד את היקפה, את טיבה ואת הדרך בה החשיפה השפיעה על המותג שלנו ועל המכירות, אבל, איך בדיוק לכל הרוחות אתם יודעים שפעילות יחסי הציבור באינטרנט שאתם מציעים לנו יעילה, שתוכנית היח"צ מוכוונת אמצעי התקשורת החברתיים אכן עובדת?"

או. טוב ששאלתם. אכן, אמצעי התקשורת החדשים מציבים בפנינו אתגרים לא קטנים ולא פעם אני אומר (ולא רק אני) שמדובר בחצי אמנות ובחצי מדע. אבל, זה לא בלתי אפשרי.

השלב המקדמי במדידה של אמצעי תקשורת חברתיים, ללא כל ספק, הוא הצבת המטרות העסקיות. אלה חייבות להיות ממוקדות וריאליות. הן חייבות לעמוד תמיד מול העיניים לאורכה של הפעילות כולה. האם אתם רוצים למכור יותר? לשפר את השירות ללקוח? לחזק תדמית פגועה? המלצה חמה שלי: לפני הכל נסו לפתח תכונה שאנו הישראלים לא כל כך נחונו בה – הקשבה. הקשבה ללקוחות, למתחרים, לתעשייה.

יש כמה סמנים עליהם צריך לחשוב כאשר באים למדוד הצלחה של פעילות יחסי ציבור (ולמען האמת, כל פעילות שיווקית אחרת) בזירה המקוונת:

מה יצא מזה?

קודם כל אני ניגש לבדוק מה יצא מהפעילות שלנו. די פשוט. האם נוצר תוכן כלשהו בעקבות הפעילות? זה יכול להיות פוסט, נושא בפורום או תמונה בפליקר. נכון, זה לא הרבה, לפעמים, והכמות אינה במוקד. כאן צריך לבחון איכות של מה שפורסם ורלבנטיות למה שנוצר והשימוש במדיום לטובתך ואו לטובת הלקוח.

מה 'צמח' מזה?

מה צמח הלאה מהתוכן שנוצר? אם מדובר בפוסט בבלוג, מה אומרים הקוראים?, אם העלית שאלון, מה התשובות? אם הכנסת סקר, מה התוצאות? האם מישהו העלה לינקים לסיפור המקורי שלך? האם ציטטו אותך? ובכלל, הדרך בה אנשים בחרו להשתתף ו'להתערבב' בתוכן המקורי שלך תהיה די מגוונת, כך שצריך לנסות ולחשוב ולחשב את הערך ואת המשקל שאתה ואו הלקוח נותנים לכל פעילות.
התוצאות

עכשיו מגיע השלב המסובך מכולם: ניתוח שני הסעיפים הראשונים. ניתוח של ההשפעה על אמצעי תקשורת מחוץ לרשת ובתוכה, השפעה על מעצבי דעת קהל, בדיקה כמותית ואיכותית של התגובות, בחינה של התכנים לעומק (חיוביים/שליליים). בשלב הזה מומלץ להציץ לאחור ולבחון את המטרות. האם יש התאמה בין המטרות שהצבתם לעצמכם ובין התוצאות הסופיות בגמר מסלול השקלולים? בכל מקרה, צריך עדיין לזכור כי המדידה של אמצעי התקשורת החברתיים אינה נעשית עבור המספרים. הכמויות. יותר מעניין לבחון האם קהלי היעד שלכם מדברים עליכם, מה יש להם לומר ולא כמה אנשים הצטרפו, או מצטרפים לשיחה.

הכותב : נחום דוניצה, מנכ"ל דוניצה תקשורת DMC – www.dmc.co.il

רוצים לדבר איתנו? אנחנו פה

נא מלאו את הפרטים הבאים ואחד מנציגנו יחזור אליכם בהקדם