יועץ עסקי – כיצד בוחרים אותו ?
יועץ עסקי – כיצד בוחרים אותו ? חברות וארגונים רבים נעזרים ביועצים עסקיים לצורך שיפור התוצאות העסקיות בארגונם ולעשיית "סדר" ארגוני שכן "אורח לרגע מוצא כל פגע" למנהלי הארגון ולבעליו קשה לראות מבפנים מה שיועץ או גוף חיצוני יכול לאתר בראיה מקצועית ובלתי רגשית . השאלה החשובה ביותר לפני לקיחת יועץ כל שהוא לארגון הינה, האם אנו יודעים לבחור את היועץ האידיאל ? מצ"ב לפניכם רשימת "טיפים" כיצד לבחור את היועץ המתאים ביותר לארגונכם .
1. כאשר הנכם מראיינים יועץ חשוב לשאול מהי ההתמחות שלו. לפני מספר חודשים פנה לחברתנו יועץ עסקי שביקש לעשות עמנו שיתוף פעולה. כאשר נשאל מהי התמחותו, כך הייתה תשובתו "אני מומחה בשיווק, מלווה חברות בפעילות פרסום, מאמן אישי, יועץ פיננסי, ויועץ ארגוני. כמובן שמתשובתו הבנתי שהוא אינו מומחה בשום נושא אלא כלבוייניק .
2. מומחה חייב להיות בעל ניסיון משמעותי בליווי ויעוץ לחברות וממוקד רק בנושא אחד. גם יועץ שיווקי חייב להתמקצע, שהרי שיווק כולל בתוכו את התחומים : פרסום, אסטרטגיה, יחסי ציבור, קידום מכירות ותערוכות, הקמה ושדרוג מערכי מכירות .
3. בדקו שליועץ יש תואר אקדמי רלוונטי. נכון שישנם יועצים טובים שאינם אקדמאים וניסיונם מספק ידע לתת יעוץ לארגונים וחברות, אך לדעתי תואר אקדמי מלמד אותנו על יכולתו של האדם ללמוד ולהתעדכן עם השנים בשיטות ובגישות חדישות ועל הראיה העסקית של היועץ . חשוב – לאחרונה נתקלתי בהמון עורכי דין שזולגים לתחום הייעוץ העסקי – מה הקשר?
4. יועץ פרטי או חברת יעוץ ? מחד, יועץ אישי, כזה ששולחן העבודה שלו נמצא בפרוזדור בבית ולפעמים הוא יכול לעבוד עם פיג'מה על המחשב עולה זול יותר ומשמעותי, מאידך חברת יעוץ אמנם משדרת יוקרה ואיכות אבל עולה המון כסף מה כדאי יותר ? התשובה היא פשוטה, יועץ בודד לפעמים גם "נתקע" ואינו מוצא פתרון – טבעי לחלוטין, הבעיה מה עושים בסיטואציה זו ? היועץ הבודד שולף תשובה כדי לא להראות חוסר אונים – דבר המסכן את הלקוח וארגונו . לעומתו חברה עובדת בצוותים, כך שקבוצת מיקוד של כמה יועצים יביאו לפתרון איכותי של בעיה ארגונית, שיווקית או פיננסית . כמו כן, סביר להניח שהיקף העבודה, הפעילות והניסיון שנצבר גבוהים בחברת יעוץ לעומת היועץ הבודד.
5. תקופת פעילות– כאשר אנו לוקחים יעוץ כדאי לעשות מסגרת של זמן פעילות, אני ממליץ על 20 שעות . חברת יעוץ או יועץ בודד איכותי יוצרים שינוי בחברה ב 20 שעות יעוץ . אמנם זה נשמע מעט, אך 20 שעות הינם עשרה מפגשים של שעתיים והדבר יכול להימשך לתקופה של כשלושה חודשים.
6. ניסיון – הניסיון של היועץ חשוב מאוד, גם אם הוא מנפנף בשמות של חברות מובילות, חשוב לדעת מה הוא עשה שם ושאכן בוצע באותן חברות ליווי משמעותי . לרוב, דרישת יועץ לעלות שעת עבודה נמוכה, מעידה על מחסור בשעות יעוץ, שכן העסוקים יותר דורשים סכומים גבוהים יותר, היות ויועץ ממוצע יכול ללוות בצורה אפקטיבית לא יותר מחמישה לקוחות במקביל . לניסיון יש משמעות ויעוץ גרוע עלול לרסק חברה כמו שיעוץ טוב משפר משמעותית את הביצועים העסקים שלה.
7. חשוב שהיועץ יתנהל בצורה יעילה – יועץ טוב מכין שיעורי בית לפני הפגישה, לפעמים ישנם יועצים שמבצעים ניתוחים והכנות של שעתיים עבודה לשעת יעוץ בודדת . יועץ שכל עבודתו נעשית מול הלקוח כולל החקירה, האפיון, הקלדות וסיכום הפגישה אינו נותן כבוד למקצוע שכן מטרתו "לשרוף" יותר זמן עבודה בתשלום .
8. אפיון – כשמגיע יועץ לארגון חשוב מאוד שיבצע אפיון ואבחון הבעיה הארגונית, שיווקית או פיננסית בטרם ייגש לפעילות הייעוץ . מומלץ לבקש מהיועץ דו"ח אפיון כדי לוודא שהוא אכן פוגע ולא מפספס בגדול .
9. יועץ או מאמן אישי – היום ישנו "טרנד" של מאמנים, כולם הופכים להיות מאמנים אישיים, עיסקיים, ניהוליים וכד', לא צריך ללמוד באוניברסיטה בשביל להיות מאמן אישי והלקוח הפוטנציאלי אינו מבין מה הוא צריך – מאמן או יועץ, אז מה ההבדל ביניהם ? מאמן, כשמו כן הוא, מאמן את הלקוח להגיע לתוצאות הטובות ביותר לבד . המאמן אינו נותן פתרונות אלא מספק דרך להגיע אליהם לבד. לעומתו היועץ, תפקידו לייעץ ללקוח ולספק עבורו פתרונות איכותיים לשיפור התוצאות העסקיות, לכן ניסיונו משמעותי. זאת הסיבה שלא יכול להיות יועץ שהוא מאמן או ההפך הגישות הן שונות וכן דרכי הפעולה .
לסיכום
חברות וארגונים רבים חייבים את עצם קיומם או הרחבתם או חדירתם לשווקים לחברת יעוץ או יועץ בודד, עם זאת חשוב לבחור את האדם או הצוות המתאים שיובילו את ארגונכם למקום בו הנכם מעוניינים להיות . זכרו, עסקים משתנים בעזרת אנשים והצוות המתאים יכול להוביל את ארגונכם למקום אחר לחלוטין – רווח הצלחה ושגשוג .
בהצלחה לכולם .
לשירותכם תמיד, המרכז הישראלי לשיווק.