דף הבית שיווק ואסטרטגיה הקשר בין מערך השיווק למערך גיוס עובדים

הקשר בין מערך השיווק למערך גיוס עובדים

בזמנו טענת שמערך השיווק ומערך משאבי אנוש נמצאים בשני הקצוות של הפעילות הארגונית. הראשון פועל עם הפנים החוצה, מול הלקוחות; ואילו השני עם הפנים פנימה, מול העובדים. (שוקי שטאובר גם חיבר את הספר "אני המותג!") איזה קשר יכול להיות ביניהם, חוץ מהעובדה שמערך משאבי אנוש מסייע בגיוס עובדים למערך השיווק והמכירות?

מודעת דרוש מנהל מכירות מוקפת במרקר צהוב
דרוש מנהל מכירות

מאת: שיחה עם שוקי שטאובר שספרו החדש "דרושים" יוצא בימים אלו לאור

 

עקרון מבחין זה ממשיך להתקיים גם כיום, עם יוצא מהכלל אחד: פעילות מערך הגיוס, שהיא אולי פעילות משאבי אנוש היחידה שעיקר פעילותה היא מול גורמים הנמצאים מחוץ לארגון. אכן, רוב פעילות משאבי אנוש נעשית בקרב עובדי הארגון, אבל חלק מהותי מפעילות הגיוס היא פנייה למועמדים לעבודה. כדי להגיע אליהם מערך הגיוס פונה לציבור הרחב, ובכך הוא דומה דמיון של ממש לדרך בה פועל מערך השיווק. הרי חלק מהמועמדים לעבודה יכולים להיות גם לקוחות הארגון, בפועל או בפוטנציה.

 

יש לתופעה זו משמעות מעשית?

 

ללא צל של ספק, ולמרות זאת רוב הארגונים לא מקדישים לכך מחשבה יתירה. הרי ברגע שהארגון פונה לקהל הרחב עליו לשדר מסר ארגוני אחיד. ברגע שפניות לגיוס עובדים מתפרסמות במדיות השונות אי אפשר לשדר מסרים סותרים. למשל, מודעת דרושים שכתוב בה "ארגון מתפתח ודינמי…" ובמקביל יש ידיעות בעתונות על קשיים בארגון. אם מערך השיווק מגבש תדמית ושפה ארגונית מסוימת מערך הגיוס מחויב לפעול על פי הקו שנקבע. במילים אחרות, מערך משאבי אנוש לא יכול לפרסם משהו מחוץ לארגון ללא תיאום עם מערך השיווק.

 

ולא עושים את זה?

 

יש ארגונים שמודעים לכך ויש כאלו שפחות. וכמובן, משום שמדובר בבני אדם, לפעמים יש גם מאבקי אגו שמכבידים על יצירת התיאום בין שני פונקציות אלו.

ויש נקודה נוספת בהקשר זה והיא בעיני אפילו חשובה יותר – דרך הטיפול במועמדים לעבודה.

 

מה הכוונה?

 

ברגע שארגון מתחיל בתהליך חיפוש עובדים (וגם אם אינו מחפש עובדים באופן אקטיבי יש מחפשי עבודה שפונים אליו בדרכים שונות, כמו משלוח קורות חיים דרך אתר הבית) מגיעים אליו המוני מועמדים. רק אחוזים ספורים מביניהם יקלטו בארגון, אבל כל השאר יצרו אתו מגע בדרך כזו או אחרת. החוויה שיחוו במגעם זה עם הארגון משפיע על תדמיתו בעיניהם. זו סוגיה שיווקית פאר-אקסלנס.

 

וכלל ידוע הוא שמישהו לא מרוצה נוטה לשתף בכך הרבה יותר אנשים מאשר מישהו מרוצה.

 

נכון מאד, ולכן למערך הגיוס יש השפעה מהותית על תדמית הארגון. אצל אנשים רבים פני מערך הגיוס הם פניו של הארגון. מערך השיווק לא יכול להתעלם מכך.

 

עוד מעט תטען שמערך השיווק צריך להיות מעורב בפעילות הגיוס והמיון.

 

למה לא? אני לא טוען שהוא צריך להיות במעמד של קובע ומקבל החלטות, אבל למה לא להתייעץ אתו בדברים שנוגעים לפעילות חוץ ארגונית? בסופו של דבר זו הטריטוריה העיקרית שלו. זה הדדי. הרי גם מערך השיווק לא יכול לעשות ככל העולה על רוחו בדרך שבה הוא מנהל את עובדיו. יש מדיניות משאבי אנוש והוא מחויב לפעול על פיה.

 

כאשר המנהלים של שני התחומים מחויבים להצלחה הארגונית, ומנטרלים שיקולי אגו, אין בעיה להתייעץ ולשתף, ואם זה בכל זאת קשה להם תפקידו של המנכ"ל לקרוא להם לסדר.

 

בפועל, מה קורה בדרך כלל?

 

בדרך כלל הבעיה היא לא הפוליטיקה הארגונית, אלא חוסר המודעות לכך שגיוס היא גם פעילות שיווק משמעותית.

 

הספר "דרושים" מוצע למכירה מוקדמת (הכוללת הנחה והטבות נוספות) במהלך חודש אוגוסט.

לפרטים: www.shukistauber.co.il

רוצים לדבר איתנו? אנחנו פה

נא מלאו את הפרטים הבאים ואחד מנציגנו יחזור אליכם בהקדם