דילמת הבדידות וסגנון חיים והשפעתם על בעלי העסקים הקטנים

יועץ שיווקי

מאת: ד"ר טוביה רינדה

שאלתם את עצמכם פעם מדוע ?

 

  • מישהו בוחר להיות עצמאי ובעל עסק .
  • בעלי עסקים שנכשלים, נוטים בדרך כלל לנסות לפתוח עסק אחר ולא להיות שכירים.
  • בחלק ניכר מהמקרים דור ההמשך מנסה להמשיך ולקיים גם עסק נכשל .
  • ושאלת השאלות – מדוע בתקופתנו זה הרבה יותר קשה ?

 

 

מסתבר מחקרית שהתשובות הן בעיקרן מניעים רגשיים!

עוצמתם כל כך גבוהה עד שהם גורמים לכשל לוגי בהחלטות עסקיות וכספיות.!

ומה שמעניין הוא שקיימת מוכנות של בעלי העסקים ומשפחותיהם "לשלם את המחיר" ! 

 

התשובות האישיות לשאלה מהי הצלחה מעיני בעל העסק הן :

 

  • אני טיפוס שרוצה לשמור על העצמאות שלי.
  • אני לא מסוגל לסגנון חיים של שכיר עם רוטינה קבועה.
  • אתה יודע.. עצמאי קובע לעצמו הרבה יותר איך יחיה.
  • רק ככה יש לי עיסוק שנותן לי סיפוק מקצועי ואישי.
  • קשה לי לעבוד למען אחרים.
  • כשאני מנהל את עצמי אני מרגיש הכי יעיל ואכפתי. 

 


 

ניתן להסיק כי חלק ניכר מבעלי העסקים בחר להיות

אינדיבידואליסט עם מחויבות בעיקר לעצמו והעדפותיו

 

 

אולם,המציאות הבסיסית שבתוכה התקיים ועליה נשען  העסק הקטן משתנית במהירות (!)

 

פעם התגאינו בשייכות למדינה, לעם, לשבט, לחמולה , למשפחה, למקום , מעגלי הגנה פיזית וחברתית שהגנו עלינו מפני העולם שבחוץ.פעם היו לנו חברים קרובים ושייכות !

המשמעות היא שקיום העסק שבעליו אינדיבידואליסט, התבסס על מציאות של מעגל עסקי וחברתי תומך במשק סגור יחסית שבו יש הדדיות  !

 

כיום, מציאות זאת השתנתה, כל מעגלי התמיכה נחלשו או נעלמו. מחד יש בכפר הגלובלי תקשורת בלתי אישית ,בעיקר עסקית עם חברות ועסקים  רחוקים מעבר לים. ומנגד, ירדה רמת והתקשורת וההכרות עם שכנינו הקרובים. השפעת הסביבה הרחוקה והשינויים הטכנולוגיים יצרה נורמות של קשר חד מימדי, אינטרסנטי בלבד ומנוכר גם בסביבה הקרובה (האם דיברתם אי פעם פיזית  ו/או בטלפון עם איש השרות של אמזון ו/או גוגל או איש הגינון של העירייה ?)

 

התוצאה היא שמתחיל תהליך בו בעל העסק מרגיש כי הוא מוצר ולא אדם עבור לקוחותיו וכסף ולא קונה אנושי עבור הספקים שלו.  ועיקרון ההדיות בקשר האנושי אומר שככל שיתעניינו בך פחות.. גם תשתף פחות.. ותסתגר יותר.

  

כשמגיע הרגע בו בעל העסק רוצה להיוועץ, להיעזר בקבלת החלטות כלשהיא או אפילו רק לחלוק את מחשבותיו, הוא פוגש בתוכו קבוצת מחסומים רגשיים כמו העמדות הבאות :

 

  • צריך לשדר כוונות התפתחות כלפי הספקים
  • צריך לשדר אופטימיות למשפחה  ולשמור על סגנון החיים והצריכה אליו התרגלו, מספיק שאני דואג לעניינים.
  • צריך לשדר יציבות וביטחון עצמי לצוות (אם יש)..
  • מסוכן להתייעץ עם קולגות הם יכולים לנצל זאת ליתרון תחרותי..

 

 

מתחזק התהליך של פחות שיתוף ויותר בדידות

 

נותרו, רואי החשבון, יועצי המס, עורכי הדין, היועצים העסקיים, הבנקאי, יועצים מקצועיים לסוגיהם.( שכל אחד הוא אינטרסנט בפני עצמו) האמורים לסייע כל אחד בתחומו. אבל , יש סיכוי כי שגם בתקשורת איתם  יהיו שני כשלים:

  • אף אחד מאלה אינו רואה את תמונת השלם של העסק.
  • לא בטוח שבעל העסק יהיה פתוח ומשתף בכול.

 

התוצאה היא שעיבוד ההמלצות שניתנו לדרך עבודה והחלטות נעשים רק אצל בעל העסק כי רק בידו יש את תמונת השלם של עסקו והסיכוי להשפעת גומלין בין נושאי פעילות שונים. (והבדידות גוברת).

 

אין ספק שככל שהתהליך נמשך, הרגשת הבדידות וההרגשה  ש"אף אחד לא באמת מבין אותי ויכול להיות שותף אמיתי לדילמות שלי גוברת".

 

ואם איתרע המזל וזה קורה בתקופה של קשיים עסקיים, יש סיכוי רב להיווצרות מצבים של תרגום תחושת הבדידות להסתגרות והתנתקות ו/או לעצבנות ותוקפנות ואיתם גם תופעות בריאותיות וגם ירידה ביכולת השיפוט וההחלטה.

 

צא  מהרגלייך  - יש פתרון למניעת הבדידות:

ייצר לעצמך שותף/י חשיבה קבוע/ים  - אשר נמצאים בתקשורת מתמשכת  והכרות מעמיקה עם עסקך ואיתך (פורמאליים או לא פורמאליים).  רצוי גורם שיש לו ראייה רב תחומית. אם לא מצאת שותף חשיבה ניטרלי לגמרי מבחינת אינטרס עסקי, מצא כזה   שאפשר להגדיר לו תגמול קבוע , ויחסים בלתי מותנים בתכנים שיעלו.


תהייה מספיק חזק  כדי להרשות לעצמך להיות "חלש" ,יותר נכון פתוח !  ולחלוק את לבטיך ומחשבותיך עם אותם שותפים.

 

 

באיחולי ישום מוצלח.

ד"ר טוביה רינדה  0532234805


דף הבית  | פרופיל המרכז  | מאמרים  | לקוחות  | ייעוץ עסקי - צוות היועצים  | קורס מכירות | הדרכת מכירות  | יעוץ עסקי  | למען הקהילה  | צרו קשר  | הלוואות בערבות מדינה  | סרטונים והדרכות שלנו
כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לשיווק    בניית אתרים